Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2012

Οι λίμνες της Ελλάδας

Στο κεφάλαιο αυτό θα μάθετε:
_ τις μεγαλύτερες λίμνες της χώρας μας
_ να βρίσκετε στο χάρτη τις μεγαλύτερες λίμνες της Ελλάδας

Η λίμνη Τριχωνίδα είναι η μεγαλύτερη λίμνη της Ελλάδας.
 
Όταν λιώνουν τα χιόνια στο Παναιτωλικό όρος, άφθονα νερά φτάνουν στην Τριχωνίδα και από εκεί στην «αδελφή της», τη λίμνη Λυσιμαχία.

Η παραλίμνια βλάστηση μαζί με τη βλάστηση των γύρω λόφων και τα υδρόβια φυτά, που επιπλέουν στη λίμνη, δημιουργούν εντυπωσιακή χλωρίδα. Νούφαρα επιπλέουν στη λίμνη, καλάμια και ψαθιά ζουν στις άκρες της, κουμαριές, θυμάρια μαζί με άλλα φυτά καλύπτουν τους γύρω λόφους. Όλα αυτά διαμορφώνουν ένα χώρο, στον οποίο περισσότερα από 200 είδη πουλιών βρίσκουν καταφύγιο. Η πανίδα της περιοχής, εκτός από τα πουλιά, περιλαμβάνει 18 είδη ψαριών και πολλά ερπετά. 
Η Ελλάδα έχει κι άλλες μικρές φυσικές λίμνες, 
τη Βόλβη


 τη Βεγορίτιδα

 τη Βιστωνίδα

την Κορώνεια 
(γνωστή και ως λίμνη Λαγκαδά)

 τη λίμνη της Καστοριάς

 τη λίμνη των Ιωαννίνων (Παμβώτιδα) κ.ά.

Οι λίμνες της Μεγάλης και Μικρής Πρέσπας ανήκουν και στην Αλβανία και στην Π.Γ.Δ.Μ. 

Λίμνες που συνδέονται με τη μυθολογία και την ιστορία…
Αχερουσία λίμνη: Η μυθολογία μάς λέει ότι από τις όχθες της ο Χάροντας έπαιρνε τους νεκρούς και τους μετέφερε με τη βάρκα του στο βασίλειο του Πλούτωνα και της Περσεφόνης.
Στυμφαλία λίμνη: Εκεί, όπου καθρεφτίζονται τα έλατα της Ζήρειας, η μυθολογία μάς λέει ότι ο Ηρακλής σκότωσε τις Στυμφαλίδες όρνιθες, πουλιά ανθρωπόφαγα που ζούσαν στις όχθες της λίμνης. Οι Στυμφαλίδες όρνιθες είναι πολύ πιθανόν να συμβολίζουν την αποξήρανση των ελών που υπήρχαν στην περιοχή, για να καταπολεμηθεί η φοβερή αρρώστια της ελονοσίας.
Λίμνη των Ιωαννίνων (Παμβώτιδα), η λίμνη της κυρα-Φροσύνης: Στα νερά της καθρε­φτίζεται η όμορφη και ιστορική πόλη των Ιωαννίνων. Θρύλοι και παραδόσεις του λαού μάς μιλάνε για τη λίμνη αυτή. Στα παγωμένα νερά της περπάτησε ο τούρκος πασάς Τουραχάν νομίζοντας ότι είναι μια χιονισμένη πεδιάδα χωρίς δέντρα. Επίσης είναι γνωστή για τον πνιγμό της κυρα-Φροσύνης από τον Αλή Πασά. 


«Χίλια καντάρια ζάχαρη
να ρίξω μες στη λίμνη,
για να γλυκάνει το νερό,
να πιει η κυρά Φροσύνη»
Μια άλλη λίμνη: η λιμνοθάλασσα
Πολλές φορές κοντά στις εκβολές των ποταμών δημιουργούνται ρηχές περιοχές, στις οποίες ανακα-τεύονται γλυκό και θαλασσινό νερό, οι λιμνοθάλασσες. Η γνωστότερη είναι του Μεσολογγίου, που σχηματίζεται στις εκβολές του Αχελώου ποταμού. 


Η λιμνοθάλασσα αυτή αποτελεί ένα από τα πλουσιότερα ελληνικά ιχθυοτροφεία. Οι κάτοικοι της περιοχής με καλαμωτές εκτρέφουν κέφαλους, λαυράκια και τσιπούρες, είναι δε γνωστή και για το αυγοτάραχο που παράγεται από τους κέφαλους
Γεωγραφικό γλωσσάριο
Έλος: περιοχή με στάσιμα και θολά νερά 


Πανίδα: όλα τα ζώα που ζουν σε μια περιοχή
Παραλίμνια βλάστηση: η βλάστηση που υπάρχει γύρω από μια λίμνη
Χλωρίδα: όλα τα φυτά που υπάρχουν σε μια περιοχή

για το σπίτι
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες λίμνες της Ελλάδας και σε ποιο γεωγραφικό διαμέρισμα βρίσκεται η καθεμιά;
Να γνωρίζετε το γεωγραφικό γλωσσάριο
Στο τετράδιο εργασιών οι δραστηριότητες 1, 2 και 3
http://www.purposegames.com/game/6d60afd0d2

Όταν η βιβλιοθήκη συναντά τους αναγνώστες




Συμπληρώστε τα κενά με το επίθετο πολύς, πολλή, πολύ ή το επίρρημα πολύ:
Σήμερα σηκώθηκα _______ πρωί. Δεν μπορούσα να κοιμηθώ γιατί έκανε _______ ζέστη. Πήγα στο μπάνιο κι έριξα _______ νερό στο πρόσωπό μου.
Την ώρα που τρώγαμε το πρωινό μας, ο αδερφός μου είχε μια _______ καλή ιδέα. Μου πρότεινε να επισκεφτούμε τη βιβλιοθήκη της πόλης μας. Η βιβλιοθήκη είναι _______ μεγάλη και έχει ______ βιβλία.
Λίγο αργότερα πήραμε το λεωφορείο για να πάμε στη βιβλιοθήκη. Στο λεωφορείο υπήρχε _______ κόσμος και αργήσαμε να φτάσουμε, γιατί οι δρόμοι είχαν _______ κίνηση και το λεωφορείο έκανε _______ στάσεις.
Γυρίσαμε στο σπίτι αργά το απόγευμα. Η μητέρα μου μας έβαλε να φάμε, αλλά εγώ δεν ήθελα να φάω, γιατί δεν είχα _______ όρεξη.

Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2012

Ιούλιος Βερν



Γάλλος συγγραφέας, ο παραμυθάς και οραματιστής που εισήγαγε στη λογοτεχνία το είδος της επιστημονικής φαντασίας. Μυθιστορήματα, όπως «20.000 λεύγες υπό τη θάλασσα», «Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες», «Από τη Γη στη Σελήνη», «Ταξίδι στο κέντρο της Γης» και η «Μυστηριώδης Νήσος», αποτελούν προσφιλή αναγνώσματα. Ήρωες, όπως ο Φιλέας Φογκ και ο Κάπτεν Νέμο. εξάπτουν τη φαντασία μικρών και μεγάλων.

 






Ο Ιούλιος Βερν γεννήθηκε στις 8 Φεβρουαρίου 1828 στη Ναντ, παραθαλάσσια πόλη της Γαλλίας στις ακτές του Ατλαντικού. Η γενέθλια πόλη του αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τον Βερν, όταν στα μικράτα του παρατηρούσε με τις ώρες τα καράβια να περνούν από τον ποταμό Λουάρ και να ξανοίγονται στο πέλαγος. Το 1848 αφήνει τη Ναντ και μετακομίζει στο Παρίσι για να σπουδάζει νομικά. Γρήγορα «τα φορτώνει στον κόκκορα» και δοκιμάζει να γράψει, παράλληλα με την απασχόληση του στο Χρηματιστήριο του Παρισιού για τα προς το ζην.
Η γνωριμία του με τον εκδότη Πιερ-Ζιλ Ετζέλ θα τον στρέψει ολοκληρωτικά στη λογοτεχνία, «τη μόνη πηγή για την αληθινή ευτυχία», όπως έλεγε. Το 1863 υποβάλλει την παραίτησή του από το Χρηματιστήριο. Ο Ετζέλ ήξερε πώς να πλασάρει το συγγραφικό ταλέντο του Βερν στην αγορά. Πρώτα κυκλοφορούσε τα μυθιστορήματά του σε συνέχειες, μετά σε ολοκληρωμένη μορφή και τέλος σε πολυτελή χρυσοκόκκινη συσκευασία.
Η τεχνολογική έκρηξη του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα προμήθευσε στον Βερν το απαραίτητο υλικό για πολλά από τα έργα του. Στα μυθιστορήματά του μιλά για υποβρύχια, ιπτάμενες μηχανές, ουρανοξύστες, για την κατάκτηση της Σελήνης, εμπνέοντας σημαντικούς επιστήμονες της εποχής του. Η ικανότητά του να συνδυάζει την πραγματικότητα με τον μύθο και να τοποθετεί την ιστορία του σε εξωτικά μέρη, εκτόξευσαν τη φήμη του από πολύ νωρίς. Σήμερα, ο Ιούλιος Βερν θεωρείται από τους δέκα πιο πολυμεταφρασμένους συγγραφείς όλων των εποχών.
Τα τελευταία τριάντα χρόνια της ζωής του τα πέρασε στην Αμιένη της Βόρειας Γαλλίας, γενέτειρας της γυναίκας του Ονορέν. Το 1886 ο Ιούλιος Βερν βίωσε δύο τραγωδίες: τραυματίστηκε σοβαρά στο πόδι από πυροβολισμό του παρανοϊκού ανιψιού του Γκαστόν κι έχασε τον αγαπημένο του εκδότη, που έφυγε από τη ζωή. Έξι χρόνια μετά, ο καταρράκτης που τον ταλαιπωρούσε, μείωσε κατά πολύ την όρασή του και στις 24 Μαρτίου 1905 άφησε την τελευταία του πνοή, σε ηλικία 77 ετών, υποφέροντας από διαβήτη και παράλυση. Ο Ιούλιος Βερν είχε ένα γιο, τον Μισέλ, ο οποίος επιμελήθηκε τα ημιτελή του μυθιστορήματα και συνέβαλε στη διάδοση του έργου του.
Βασική Εργογραφία στα Ελληνικά
  • Ταξίδι στο Κέντρο της Γης
  • Από τη Γη στη Σελήνη
  • Ο Γύρος του Κόσμου σε 80 ημέρες
  • 20.000 λεύγες κάτω από τη θάλασσα
  • Ροβήρος ο Κατακτητής
  • Μιχαήλ Στρογκώφ
  • Η μυστηριώδης Νήσος
  • Οι πειρατές του Αιγαίου
  • Ο Δεκαπενταετής Πλοίαρχος
  • Καίσαρ Κασκαμπέλ
                                                                          Τάσος

Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2012

Η Ελένη και τα αδέρφια της

Η Ελένη και τα αδέρφια της (Ζήσης, Ηλίας και Θάλεια) φοιτούν στο ∆ηµοτικό Σχολείο.
Να βρεθεί η τάξη του καθενός παιδιού, αν γνωρίζουµε ότι:
• Η Θάλεια είναι το µεγαλύτερο παιδί της οικογένειας.
• Ο Ηλίας είναι ο µικρότερος από τα αγόρια.
• Τα αγόρια φοιτούν σε διαδοχικές τάξεις.
• Κανένα αγόρι δε φοιτά σε διαδοχική τάξη µε κορίτσι.
• Κανένα παιδί δεν φοιτά στη Β τάξη.

Περιμένω τις απαντήσεις σας μέσω e-mail

(το πρόβλημα αυτό είναι από την ιστοσελίδα «Μαθηματικά της Φύσης και της Ζωής»)

Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2012

Το περιβάλλον

Το περιβάλλον μας προσφέρει πολλά αγαθά που ο άνθρωπος τα εκμεταλλεύεται με βάναυσο τρόπο π.χ. κάθε χρόνο στα δάση του Αμαζονίου κόβονται περίπου 3.000.000 δένδρα και αυτό επιφέρει μεγάλες καταστροφές.
Ο άνθρωπος όμως έχει καταφέρει να μην διαταράξει ένα περιβάλλον. Το φυσικό περιβάλλον.
Φυσικό περιβάλλον είναι ο χώρος (μια μικρή ή μεγάλη περιοχή της γης) που μαζί με τα ζώα και τα φυτά που ζουν εκεί αποτελούν ένα σύνολο , το οποίο ο άνθρωπος δεν έχει διαταράξει . Από ένα τέτοιο φυσικό περιβάλλον μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τον άνθρωπο διάφορα αγαθά χωρίς αυτό να διαταραχθεί πολύ.
Η ρύπανση και η μόλυνση του περιβάλλοντος είναι ένα από τα θέματα που μας απασχολούν όλους μας.
Η ρύπανση του περιβάλλοντος γίνεται με το να πετάμε ότι θεωρούμε άχρηστο στο χώρο που μας περιβάλλει. Τα αποτελέσματά της είναι αισθητά και μπορούν να επιφέρουν και μόλυνση.
Η μόλυνση του περιβάλλοντος γίνεται με ορισμένους μικροοργανισμούς που προκαλούν αρρώστιες και που δεν φαίνονται με γυμνό μάτι , αλλά τα αποτελέσματα γίνονται αισθητά όλο και συχνότερα.
Η μεγάλη κατανάλωση εντομοκτόνων και παρασιτοκτόνων και τα απορρίμματα των βιομηχανιών έχουν συμβάλει στη ρύπανση και στη μόλυνση του περιβάλλοντος. 

                                                                            Ιωάννα

Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2012

Σύγχρονοι Έλληνες συγγραφείς

Καλά μου παιδάκια, αν χρειαστείτε βοήθεια για την εργασία σας σχετικά με το βιογραφικό σημείωμα του αγαπημένου σας συγγραφέα, κάντε κλικ στην παρακάτω εικόνα(Εθνικό Κέντρο Βιβλίου)

border="0"

εργασίες για τη γλώσσα

Βιβλίο Μαθητή: σελίδα 37 άσκηση 1
Τετράδιο Εργασιών: σελίδα 64 άσκηση 1

Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2012

Εξάτμιση και συμπύκνωση

Όταν ένα υγρό απορροφά θερμότητα, ένα μέρος του αλλάζει φυσική κατάσταση και γίνεται αέριο. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται εξάτμιση. Η εξάτμιση γίνεται μόνο από την ελεύθερη επιφάνεια του υγρού και όχι από όλη τη μάζα του.
Η αλλαγή φυσικής κατάστασης από αέρια σε υγρή ονομάζεται συμπύκνωση ή υγροποίηση. Κατά την υγροποίηση το αέριο αποβάλλει ενέργεια και γίνεται υγρό.
 (αναζητήστε στο youtube το παραπάνω video -εξάτμιση συμπύκνωση- για να βάλετε ελληνικούς υπότιτλους πατήστε cc)
http://ekfe.chan.sch.gr/Prosxoliki/Prosx_Protaseis/23_Exatmisi.pdf

Τρεις μουσικοί

Τρεις μουσικοί
με άρπα κιθάρα και βιολί
κάνανε το βραδάκι
με ένα φιλαράκι
μια συναυλία μαγική!!!

Καλέσανε τους πάντες
με όργανα και μπάντες
θέλαν να ξεφαντώσουν
και να διοργανώσουν
μια συναυλία εκπληκτική!!!
                               Ιωάννα

Τρεις μουσικοί


με άρπα,κιθάρα και βιολί
κάνανε μια περιοδεία
ως τη γειτονική Ιταλία.
Μάθανε πράγματα πολλά,
δόξα τους δόθηκε πολλή!
Κι οι μουσικοί μας, βρε παιδιά,
γίνανε διάσημοι!!!
                                    Κάλλια

21.Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους



ερωτήσεις για την κατανόηση του κειμένου:

  • Πώς ήταν αρχικά οι σχέσεις μεταξύ Βυζαντίου και Σλάβων;
  • Πότε και πώς βελτιώθηκαν οι σχέσεις αυτές;
  • Τι ζήτησε ο Ρατισλάβος και πώς ανταποκρίθηκε το Βυζάντιο;
  • Τι γνωρίζετε για το έργο του Κύριλλου και του Μεθόδιου;
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CF%85%CF%81%CE%B9%CE%BB%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8C_%CE%B1%CE%BB%CF%86%CE%AC%CE%B2%CE%B7%CF%84%CE%BF 


http://bomoonlight.ru/azbuka/

προβλήματα

Να λύσετε μόνο τα 4 πρώτα προβλήματα (να δικαιολογήσετε γραπτά την πράξη που θα κάνετε)
  1. Η μητέρα μοίρασε 3/4 του λίτρου χυμό στα τρία παιδιά της. Πόσο χυμό ήπιε το κάθε παιδί;
  2. Η Άννα αγόρασε 11 1/4 μέτρα ύφασμα, για να ράψει κουρτίνες. Αν για κάθε κουρτίνα χρειάστηκε 3 3/4 μέτρα ύφασμα, πόσες κουρτίνες έραψε;
  3. Από τους 240 μαθητές ενός σχολείου δήλωσαν συμμετοχή στην εκδρομή τα 2/3 των μαθητών. Πόσοι μαθητές πήγαν εκδρομή;
  4. Το ένα κεσεδάκι γιαούρτι ζυγίζει 1/4 του κιλού. Πόσο ζυγίζουν τα 6 όμοια κεσεδάκια; 
  5. Ο πατέρας του Αντώνη έβαλε στο αυτοκίνητό του 45 λίτρα βενζίνης. Πόσα χιλιόμετρα θα διανύσει, αν για κάθε χιλιόμετρο το αυτοκίνητο καταναλώνει 1/5 του λίτρου βενζίνη;
  6. Ξόδεψα τα 3/7 των χρημάτων μου, για να αγοράσω ένα δώρο στη μητέρα μου. Αν το δώρο άξιζε 42 ευρώ, πόσα χρήματα είχα αρχικά;
  7. Μια πενταμελής οικογένεια καταναλώνει 2/5 του κιλού λάδι την ημέρα. Πόσο λάδι αναλογεί σε κάθε άτομο;

Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2012

Υπενθύμιση

Καλά μου παιδάκια, να σας θυμίσω πως, όταν γράφετε ένα σχόλιο, καλό θα είναι να αναφέρετε και το όνομά σας . (Αυτό αφορά τα παιδιά που δεν είναι μέλη στο ιστολόγιο)

19. Οι ποταμοί της Ελλάδας

  • Από ποια μέρη αποτελείται ένας ποταμός και τι γνωρίζετε για το καθένα από αυτά;
  • Πού οφείλεται η ορμητικότητα των ελληνικών ποταμών;
  • Από πού πηγάζουν τα μεγαλύτερα ελληνικά ποτάμια;
  • Ποια μεγάλα ποτάμια της χώρας μας εκβάλλουν στο Αιγαίο πέλαγος και ποια στο Ιόνιο πέλαγος;
  • Ποια μεγάλα ποτάμια πηγάζουν από ξένες χώρες και εκβάλλουν στο Αιγαίο πέλαγος;
  • Τι μάθατε για τον Αώο ποταμό;

προβλήματα διαίρεσης

  • 5 όμοια βαζάκια χωράνε 3 3/4 κιλά μέλι. Πόσα κιλά χωράει το ένα;
Επειδή ξέρουμε την τιμή των πολλών (πόσο χωράνε τα 5 βαζάκια) και ζητάμε την τιμή του ενός , θα κάνουμε διαίρεση (μερισμού).

3 3/4 : 5 = 15/4 : 5 =15/4 • 1/5 = 15/20 = 3/4 του κιλού
  • Η κυρία Σοφία έφτιαξε 6 κιλά γλυκό και το έβαλε σε βαζάκια, που το καθένα χωράει 3/4 του κιλού γλυκό. Πόσα βαζάκια γέμισε;
Επειδή ξέρουμε την τιμή των πολλών (πόσο χωράνε όλα τα βαζάκια: 6 κιλά), την τιμή του ενός (3/4 κ.) και ζητάμε να βρούμε το πλήθος (πόσα είναι τα βαζάκια) θα κάνουμε διαίρεση (μέτρησης).

6 : 3/4 =6 • 4/3 = 24/3 = 8 βαζάκια
  • Τα 4/5 των χρημάτων μου είναι 20 ευρώ. Πόσα είναι όλα τα χρήματά μου;
Το πρόβλημα αυτό λύνεται με αναγωγή στην κλασματική μονάδα.Θα βρούμε πρώτα το 1/5 των χρημάτων μου (20 : 4 = 5 ευρώ) και στη συνέχεια τα 5/5, δηλ. όλα τα χρήματά μου (5 • 5 = 25 ευρώ)
ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ: Όταν ξέρουμε την τιμή ολόκληρης της ακέραιης μονάδας (το σύνολο) και ζητάμε να βρούμε την τιμή ενός μέρους της, κάνουμε πολλαπλασιασμό.
Στο πρόβλημα αυτό γνωρίζουμε την τιμή ενός μέρους του συνόλου (τα 4/5) και ζητάμε να βρούμε το σύνολο, δηλ. το αντίθετο.
Δοκιμάζουμε λοιπόν την πράξη της διαίρεσης:
20 : 4/5 = 20 • 5/4 = 100/4 = 25 ευρώ
Άρα διαίρεση κάνουμε και όταν γνωρίζουμε την τιμή ενός μέρους του συνόλου  και ζητάμε να βρούμε το σύνολο.
για το σπίτι
(να δικαιολογήσετε γραπτά την πράξη που θα κάνετε - ποια από τα παρακάτω προβλήματα λύνονται και με αναγωγή στη μονάδα;)

  • Ο Τάσος έκοψε μια σανίδα μήκους 2 1/2 μέτρων σε 5 ίσα κομμάτια. Τι μήκος είχε το κάθε κομμάτι;
  • Η Σταματία αγόρασε ένα μπουκάλι πορτοκαλάδα των 2 λίτρων. Αν το ένα ποτήρι χωράει 1/4 του λίτρου, πόσα τέτοια ποτήρια θα γεμίσει η Σταματία;
  • Τα 3/5 των μαθητών ενός σχολείου είναι κορίτσια. Αν τα κορίτσια είναι 72, ποιος είναι ο συνολικός αριθμός των μαθητών του σχολείου;
  • Το 1/4 του κιλού γραβιέρα κοστίζει 3 ευρώ. Πόσο κοστίζει το ένα κιλό;
  • Ένας παραγωγός συσκεύασε 120 λίτρα λάδι σε μπουκάλια, που το καθένα χωρούσε 2 1/2 λίτρα. Πόσα μπουκάλια χρησιμοποίησε;

Ποιοι είναι οι συγγραφείς;


ΡΗΜΑΤΙΚΗ ΦΡΑΣΗ
Ρηματική λέγεται η φράση στην οποία περιέχεται ρήμα, καθώς και άλλες λέξεις που συμπληρώνουν το νόημά του.
π.χ. Ο καιρός θα επιδεινωθεί από τη Δευτέρα.
ΟΝΟΜΑΤΙΚΗ ΦΡΑΣΗ
Ονοματική λέγεται μια φράση όταν οι λέξεις από τις οποίες αποτελείται είναι ονόματα(ουσιαστικά, επίθετα, αντωνυμίες).
π.χ. Επιδείνωση του καιρού από τη Δευτέρα. 
   
Για να μετατρέψουμε μια ρηματική φράση σε ονοματική, αντικαθι­στούμε το ρήμα της φράσης με το αντίστοιχο ουσιαστικό και κάνουμε όποιες άλλες αλλαγές είναι απαραίτητες στις υπόλοιπες λέξεις. 

Εκδίδονται νέα βιβλία της. 
Έκδοση νέων βιβλίων της.
Για να μετατρέψουμε μια ονοματική φράση σε ρηματική, αντικαθι­στούμε το ουσιαστικό της φράσης με το αντίστοιχο ρήμα και κάνουμε πάλι όποιες άλλες αλλαγές είναι απαραίτητες στις υπόλοιπες λέξεις.
Αύριο η παρουσίαση του νέου της βιβλίου στο κοινό.
Αύριο παρουσιάζεται το νέο της βιβλίο στο κοινό.
Να μετατρέψετε τις ονοματικές φράσεις σε ρηματικές.
Κατάργηση της δουλείας.
Πραγματοποίηση έκτακτης γενικής συνέλευσης από τους εργαζόμενους.

Ανακάλυψη νέου πλανήτη. 
Αύξηση της τιμής των καυσίμων.
Αλλαγή σχεδίων λόγω της κακοκαιρίας.

Να μετατρέψετε τις ρηματικές φράσεις σε ονοματικές.
Ανακάλυψαν αρχαίο ναό.
Δυσαρεστήθηκαν από τις εξαγγελίες της υπουργού.
Εντοπίστηκε μεγάλη πετρελαιοκηλίδα στη Μεσόγειο.
Εισάγονται νέα προϊόντα.
Παρουσιάζει το νέο του βιβλίο.

Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2012

ταξίδι με το τρένο

Ο κ. Πέτρος ταξιδεύει από την Αθήνα για τη Λάρισα µε το τρένο. Μία ώρα µετά την αναχώρηση σηκώνεται απ’ τη θέση του και προχωρά τρία βαγόνια προς τα εµπρός, όπου βρίσκεται το bar του τρένου. Εκεί συναντά ένα παλιό γνωστό, τον κ. Μανόλη. Αφού πίνουν τον καφέ τους, αποφασίζουν να καθίσουν µαζί για το υπόλοιπο ταξίδι, ώστε να θυµηθούν τα «παλιά». Έτσι, πηγαίνουν πέντε βαγόνια προς τα πίσω, όπου είναι η θέση του κ. Μανόλη. Όµως δίπλα στη θέση του κ. Μανόλη δεν υπάρχει άλλη ελεύθερη για να καθίσουν µαζί. Τελικά, αφού προχώρησαν επτά βαγόνια προς τα εµπρός, βρίσκουν δύο διπλανές, ελεύθερες θέσεις στο δεύτερο βαγόνι του τρένου. Σε ποιο βαγόνι ήταν η αρχική θέση του κ. Πέτρου;
Περιμένω τις απαντήσεις σας μέσω e-mail
(το πρόβλημα αυτό, όπως και άλλα που θα ακολουθήσουν, είναι από την ιστοσελίδα «Μαθηματικά της Φύσης και της Ζωής»)

20. Η φύλαξη των ανατολικών συνόρων και οι Ακρίτες

Τα σύνορα της αυτοκρατορίας προστατεύονται από μόνιμους φρουρούς, τους Ακρίτες. Με τα κατορθώματα τους γίνονται αγαπητοί στο λαό, που τους κρατάει αθάνατους με τους θρύλους και τα τραγούδια του.

Τα σύνορα της αυτοκρατορίας ήταν απέραντα και η φύλαξη τους ήταν διαρκής φροντίδα για το Βυζαντινό κράτος. Ιδιαίτερα δύσκολη ήταν η προστασία των ανατολικών συνόρων. Άρχιζαν από τον Καύκασο και τον Εύξεινο Πόντο, κι ακολουθώντας τον Τίγρη και τον Ευφράτη ποταμό έφταναν ως τον Περσικό Κόλπο.
Πέρα από τα σύνορα αυτά ζούσαν λαοί που, συχνά, έκαναν επιδρομές και λεηλατούσαν τις ανατολικές βυζαντινές περιοχές.
Για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα αυτό οι Βυζαντινοί, έβαλαν στις άκρες αυτές των συνόρων μόνιμους φρουρούς που τους ονόμαζαν Ακρίτες. Στους Ακρίτες έδιναν δωρεάν γη για καλλιέργεια, άλογα και πανοπλίες για τους πολέμους και τους απάλλασσαν από τους φόρους.
Ακρίτας. Πίνακας του Δ. Σκουρτέλη.
Οι Ακρίτες έγιναν ονομαστοί στα χρόνια που απειλούσαν το Βυζάντιο οι Άραβες (7ος -10ος αι.). Χιλιάδες παλικάρια, οργανωμένα σε μεγάλες ομάδες, φρουρούσαν τα περάσματα των συνόρων κι εμπόδιζαν τους εχθρούς να λεηλατούν τα μέρη εκείνα. Όταν δεν πολεμούσαν, γυμνάζονταν στο τρέξιμο και στο κοντάρι. 
Βοηθούσαν ακόμη να οχυρωθούν οι ακριτικές πόλεις και να χτιστούν κάστρα και βίγλες στα μέρη τα οποία φύλαγαν.
                                     Ακρίτας κάστρον έχτιζε... έργο Δ. Σκουρτέλη
Ο λαός τους ένιωθε προστάτες του, τους αγαπούσε και τους θαύμαζε. Κι έτσι ανδρειωμένους τους εξύμνησε στα ακριτικά τραγούδια. Τα τραγούδια αυτά, που μιλούν για τη ζωή και τους αγώνες των Ακριτών, σώθηκαν από γενιά σε γενιά, αγαπήθηκαν από το λαό μας κι έγιναν η αρχή των δημοτικών μας τραγουδιών.

Ο πιο ξακουστός από τους Ακρίτες ήταν ο Βασίλειος Διγενής, που στο πρόσωπό του συ­γκέντρωνε τα χαρίσματα όλων των Ακριτών και εξυμνήθηκε ξέχωρα στο έπος «Βασίλειος Διγενής Ακρίτας».

Έργο του Δ. Σκουρτέλη. Ο Διγενής Ακρίτας. 
Στην Κύπρο, στον Πόντο, στην Κρήτη και σ’ όλη την Ελλάδα μιλούν και τραγουδούν, ακόμη και σήμερα, για «της γης τον ανδρειωμένο», που είναι απόγονος του Ηρακλή του Αχιλλέα και του Μεγαλέξανδρου, αλλά και πρόγονος του κλέφτη του 1821.

Ο Διγενής στην Κύπρο και στην Κρήτη

«Στην Κύπρο και στην Κρήτη μολογούν πως ο Διγενής, εκτός από τη φύλαξη των συνόρων της Ανατολής είχε έγνοια και για τα δύο νησιά, την Κύπρο και την Κρήτη, που τα χρόνια εκείνα δέχονταν συχνά πυκνά τις επιθέσεις των Αράβων (Σαρακηνών).
Ο Διγενής κι ο Σαρακενός. Έργο του Δ. Σκουρτέλη
Για να βρεθεί κοντά τους, λέει, τις ώρες που κινδύνευαν, πάταε γερά στην Ασία, στήριζε το δεξί του χέρι, στις κορυφές των κυπριακών βουνών και μ’ ένα πήδημα βρισκόταν ορθός (στην κορυφή του Ψηλορείτη, γυροφέρνοντας τη ματιά του στα πέλαγα του νησιού, μην τ’ απειλούν σαρακηνά καράβια. 

Θεριός, όμως, καθώς ήταν ο ίδιος και δυνατά καθώς ήταν τα σάλτα του, άφησαν σημάδι της παλάμης του στο κυπριακό βουνό, τον Πενταδάχτυλο, και αχνάρι της πατημασιάς του στον Ψηλορείτη της Κρήτης που οι παλιοί το λεν ακόμη «η πατουχιά του Διγενή!».

Τα ακριτικά τραγούδια

Για το πέρασμα του Διγενή από την Κρήτη, μιλούν και τα ριζίτικα τραγούδια, που τραγουδιούνται ακόμη στο νησί και κρατούν ζωντανή τη μνήμη της παλικαριάς και του άδικου θανάτου του:

«Ο Διγενής ψυχομαχεί
κι η γη τόνε τρομάσσει.
Βροντά κι αστράφτει ο ουρανός
και σειέται ο απάνω κόσμος.
Κι ο κάτω κόσμος άνοιξε
και τρίζουν τα θεμέλια
και η πλάκα τον ανατριχιά
πώς θα τόνε σκεπάσει,
πώς θα σκεπάσει τον αϊτό,
της γης τον αντρειωμένο.

Σπίτι δεν τον εσκέπαζε,
σπήλιο δεν τον εχώρει,
τα όρη εδρασκέλιζε,
βουνών κορφές επήδα.
Στο γλάκιο πιάνει ο νιος λαγό, 
στον πήδο πιάνει αγρίμι,
την πέρδικα την πλουμιστή
ξοπίσω την αφήνει.
Ζηλεύει ο Χάρος, με χωσιά
μακριά τόνε βιγλίζει
κι ελάβωσέ του την καρδιά
και την ψυχή του επήρε».

Συλλογή Στίλπωνος Κυριακίδου.


Οι Ακρίτες τον καιρό της ειρήνης
Στους φρουρούς των συνόρων μοιράζονταν δημόσιες εκτάσεις γης, με την υποχρέωση να τις καλλιεργούν και να τις βελτιώνουν. Στη διπλή αυτή φροντίδα των Ακριτών αναφέρεται και το παρακάτω ακριτικό τραγούδι, που τραγουδιέται μέχρι σήμερα από τους Έλληνες του Πόντου. Σύμφωνα μ’ αυτό ο γενναίος Ακρίτας- πολεμιστής είναι τόσο άξιος γεωργός και επιδέξιος καλλιεργητής, που και τα πουλιά ακόμη τον θαυμάζουν και τον μακαρίζουν για το περιβόλι του:
Οι αγροτικές εργασίες ενός Ακρίτα διακόπτονται από την είδηση της αρπαγής της γυναίκας του, που φέρνει "ένα πουλάκι" . Εικονογράφηση του τραγουδιού "Ακρίτας "όνταν έλαμνεν". Πίνακας του Δ. Σκουρτέλη.

«Ακρίτας κάστρον έχτισε
κι ακρίτας περιβόλι,
σ’ έναν τόπο ομαλό,
σε καρπερό λιβάδι.
Όσα του κόσμου τα φυτά,
κει φέρνει και φυτεύει
κι όσα του κόσμου τ’ αμπελιά,
κει φέρνει κι  αμπελώνει
κι όσα του κόσμου τα νερά,
κει φέρνει κι αυλακώνει
κι όσα του κόσμου τα πουλιά,
κει πάνε και φωλεύουν.
Πάντα κελάηδαν κι έλεγαν:
«Πάντα να ζεις Ακρίτα!»

Ποντιακό τραγούδι

για το σπίτι: 
Γιατί οι Βυζαντινοί τοποθέτησαν μόνιμους φρουρούς στα σύνορα;
Πώς περνούσαν οι Ακρίτες τον καιρό της ειρήνης;
Γιατί αγαπήθηκαν τόσο πολύ και τραγουδήθηκαν από το λαό οι Ακρίτες;

Ο μαγικός κόσμος των βιβλίων

Τα δυο αδέρφια συνήθιζαν να παίζουν με μια υδρόγειο σφαίρα. Καθώς τη στριφογύριζαν και τη στριφογύριζαν, με κλειστά μάτια, σημάδευαν με το δάχτυλο τους ένα σημείο. Και εάν τύχαινε το σημείο εκείνο να είναι το Πεκίνο ή η Μαδαγασκάρη ή το Μεξικό, τότε έψαχναν στις βιβλιοθήκες να βρουν βιβλία με ιστορίες για τον τόπο που διάλεξαν.
Αγαπούσαν το διάβασμα. Το χαίρονταν. Το φως στο παραθύρι τους ήταν αναμμένο ως αργά το βράδυ. Με το «φως» των βιβλίων βρέθηκαν να περπατούν στο σινικό τείχος στην Κίνα, ν’ ακούν το τραγούδι του ωκεανού παρέα με τους Βίκιγκς, να ζουν δίπλα στις πυραμίδες της αρχαίας Αιγύπτου, να γλιστρούν με το έλκηθρο στις παγωμένες λίμνες συντροφιά με τους Εσκιμώους, να παίρνουν μέρος στους αγώνες της αρχαίας Ολυμπίας, να στεφανώνονται μ’ ένα κλωνάρι αγριελιάς.
Όταν τα έπαιρνε ο ύπνος, τα παραμύθια, οι ιστορίες, οι θρύλοι, οι τόποι, οι συγγραφείς, οι ήρωες μπερδεύονταν στα όνειρα τους, καθώς έρχονταν να τους νανουρίσουν απαλά: Ο Αίσωπος διηγιόταν τους μύθους του στη Σεχραζάτ από το πιο ψηλό σημείο του πύργου του Άιφελ, ο Χριστόφορος Κολόμβος άκουγε τον Τομ Σόγερ να του λέει τις σκανταλιές του σ’ ένα ποταμόπλοιο του Μισσισσιππή, η Αλίκη ταξίδευε στη χώρα των θαυμάτων μέσα σ’ ένα έλκηθρο συντροφιά με τη Μαίρη Πόπινς, ο Άντερσεν έλεγε τα δικά του παραμύθια στην αράχνη Ανάνσε έξω από την πυραμίδα. Το παιχνίδι με την υδρόγειο σφαίρα σε συνδυασμό με τα βιβλία διασκέδαζε αφάνταστα τα δυο αδέρφια, γιατί δεν τελείωνε ποτέ. Είχανε βρει έναν τρόπο να γίνουν θαλασσοπόροι κι εξερευνητές μέσα από τις σελίδες τους. Με το «φως» τους κατακτούσαν τον πλανήτη, ζούσαν διάφορους πολιτισμούς, διάφορες εποχές, θαύμαζαν την ποικιλία τους. Με λίγα λόγια, συναντούσαν τη ζωή στο μεγάλο κόσμο, έξω από τη μικρή τους καμαρούλα. Πετούσαν παντού, ταξίδευαν παντού, ονειρεύονταν.

Και βέβαια ξεχνούσαν να κλείσουν το φως!
– Παιδιά, πότε επιτέλους θα κοιμηθείτε; τους φώναζαν οι γονείς τους. Είναι αργά. Σβήστε το φως!
– Δεν μπορούμε, τους απαντούσαν. Το «φως» των βιβλίων δε σβήνει ποτέ.

Αγγελική Βαρελλά, 

περιοδικό «Ερευνητές», Η Καθημερινή, 3 / 4 / 2004

για το σπίτι
Τετράδιο Εργασιών (σελίδα 68 άσκηση 7)
Να βάλετε, όπου χρειάζεται, κόμμα στις παρακάτω περιόδους:
  • Ήταν ένα μεγάλο σπίτι με μια σιδερένια πόρτα ξύλινα παράθυρα γύρω γύρω κεραμιδένια σκεπή πέτρινους τοίχους φαρδιά μπαλκόνια και κήπο μπροστά.
  • Τα παιδιά πήγαιναν στην παραλία έτρεχαν προς τη θάλασσα βουτούσαν στα γαλανά νερά της κολυμπούσαν με τις ώρες.

Ανάγνωση το κείμενο στο Βιβλίο Μαθητή

Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2012

ΟΙΚΟ-ΛΟΓΙΚΕΥΘΕΙΤΕ


ΟΛΟΙ ΕΧΟΥΜΕ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΝΑ ΣΥΝΕΙΣΦΕΡΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ!!! 
ΜΕ ΠΟΙΟ ΤΡΟΠΟ;

ΝΕΡΟ: ΜΗΝ ΤΟ ΣΠΑΤΑΛΑΣ!
Στην χώρα μας υπάρχουν περιοχές που υποφέρουν συχνά από ξηρασία. Είτε μιλάμε για αυτή την περίπτωση, είτε για περιοχές που δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα ,το σίγουρο είναι ότι οι περισσότεροι από εμάς έχουμε την κακή
συνήθεια να κάνουμε κατάχρηση στο νερό. Οπότε καλό θα είναι όταν πλένουμε το πρόσωπό μας να μην αφήνουμε την βρύση ανοιχτή!

ΕΦΑΡΜΟΣΕ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΣΤΟ ΡΕΥΜΑ!
Αν και πλέον συνηθίζεται τα πλυντήρια, τα ψυγεία. οι τηλεοράσεις
και πολλές άλλες συσκευές να καταναλώνουν μικρότερες ποσότητες
ενέργειας, το σύνολο που απαιτείται είναι σημαντικό. Σε περίπτωση που
θέλετε να αγοράσετε μια καινούρια ηλεκτρική συσκευή, προτιμήστε αυτές που είναι μεγάλης ενεργειακής κλάσης. Όταν δεν χρησιμοποιείς ηλεκτρικές
συσκευές ,καλό είναι να τις σβήνεις. Έτσι κάνεις κι εσύ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ!

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ: ΒΑΛ’ ΤΗ ΣΤΗ ΖΩΗ ΣΟΥ!
Μπορείς κι εσύ να συνεισφέρεις  στη διαδικασία αυτή, κάνοντας κάτι τόσο απλό όπως το να ξεχωρίζεις τα σκουπίδια! Υπάρχουν πολλά είδη ανακυκλώσιμων σκουπιδιών όπως: οι συσκευασίες(από πλαστικό, αλουμίνιο ή χαρτί),τα γυάλινα και μεταλλικά αντικείμενα, οι μπαταρίες, τα έλαια….
Ανακυκλώνοντας δημιουργείς έναν καλύτερο κόσμο.

ΠΕΡΠΑΤΗΜΑ: ΓΙΝΕ ΚΙ ΕΣΥ ΦΑΝ!
Θες να βοηθήσεις ώστε το περιβάλλον να γίνει καλύτερο;
Υπάρχει λύση! Άρχισε να καλύπτεις τις κοντινές αποστάσεις από το σπίτι σου με τα πόδια ή το ποδήλατό σου!
                                                                          Κάλλια


ΜΟΥΣΙΚΟΙ

Τρεις μουσικοί 
με άρπα, κιθάρα και βιολί
ήχους βγάζουν μαγικούς,
χαίρεσαι να τους ακούς.

Η γλυκιά τους μουσική
γαληνεύει την ψυχή,
ταξιδεύει το μυαλό
σ' έναν κόσμο μαγικό.
                                 Τάσος

Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 2012

Τρεις μουσικοί

Τρεις μουσικοί 
με άρπακιθάρα και βιολί 
παίζουν τις νότες από το χαρτί
και το κοινό χειροκροτεί
γιατί το τραγούδι μιλάει στην ψυχή
και οι τρεις μουσικοί 
με άρπα, κιθάρα και βιολί
παίζουν όμορφα πολύ.

Στέργιος

προβλήματα πολλαπλασιασμού

  • Το ένα βαζάκι μέλι χωράει 1/8 του κιλού μέλι. Πόσα κιλά μέλι χωράνε τα 24 όμοια βαζάκια;

Επειδή ξέρουμε την τιμή της μιας μονάδας (πόσο χωράει το ένα βαζάκι) και ζητάμε την τιμή των πολλών (τα 24 βαζάκια), θα κάνουμε πολλαπλασιασμό.
24 • 1/8 = 24/ 8 = 3 κιλά


  • Το σχολείο μας έχει συνολικά 280 μαθητές. Από αυτούς τα 4/7 είναι κορίτσια. Πόσα είναι τα κορίτσια;

Για να λύσουμε το πρόβλημα αυτό θα πρέπει πρώτα να βρούμε το 1/7 και στη συνέχεια τα 4/7 του συνολικού αριθμού των μαθητών.
Ο τρόπος αυτός λέγεται αναγωγή στην κλασματική μονάδα.
Χωρίζουμε τους 280 μαθητές σε 7 ίσες ομάδες:
280 : 7 = 40 μαθητές το 1/7
Άρα τα 4/7 θα είναι 4 • 40 = 160 κορίτσια
Παρατηρούμε πως αν πολλαπλασιάσουμε το συνολικό αριθμό των μαθητών (280) με το κλάσμα (4/7) που φανερώνει το μέρος των μαθητών που είναι κορίτσια θα βρούμε 280 • 4/7 = 1120/7 = 160, δηλαδή το ίδιο αποτέλεσμα με τον προηγούμενο τρόπο επίλυσης του προβλήματος.
Άρα πολλαπλασιασμό κάνουμε και όταν ξέρουμε την τιμή ολόκληρης της ακέραιης μονάδας (το σύνολο των μαθητών) και ζητάμε να βρούμε την τιμή ενός μέρους της (τα 4/7). 
για το σπίτι
(να δικαιολογήσετε γραπτά την πράξη που θα κάνετε - ποια από τα παρακάτω προβλήματα λύνονται και με αναγωγή στη μονάδα; προσπαθήστε να τα λύσετε και με τους δύο τρόπους)

  • Το ένα ποτήρι χωράει 1/5 του λίτρου χυμό. Τα 10 ίδια ποτήρια πόσο χυμό χωράνε;
  • Ένα μπουκάλι χωράει 2 λίτρα χυμό. Η Φλώρα ήπιε τα 2/5 από το περιεχόμενο του μπουκαλιού. Πόσα λίτρα χυμό ήπιε η Φλώρα;
  • Ο Γιώργος έχει 75 γραμματόσημα. Από αυτά τα 3/5 είναι ελληνικά και τα υπόλοιπα από ξένες χώρες. Πόσα είναι τα ελληνικά γραμματόσημα που έχει ο φίλος μας;
  • Ένα μπουκάλι χωράει 21/2 λίτρα λάδι. Τα 4 όμοια μπουκάλια πόσα λίτρα λάδι χωράνε;