Τρίτη, 15 Μαΐου 2012

Παιδιά και Τηλεόραση: Οι Επιπτώσεις

Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συνιστά τον περιορισμό της παρακολούθησης τηλεόρασης, βίντεο και ταινιών και της χρήσης παιχνιδιών στον ηλεκτρονικό υπολογιστή σε όχι περισσότερο από μία με δύο ώρες την ημέρα. Ο υπερβολικός χρόνος παρακολούθησης έχει συνδεθεί με:
Παχυσαρκία. Τα παιδιά που παρακολουθούν τηλεόραση πάνω από δύο ώρες την ημέρα είναι πιο πιθανό γίνουν υπέρβαρα.
Άτακτο ωράριο ύπνου. Όσο περισσότερο βλέπουν τα παιδιά τηλεόραση, τόσο πιο πιθανό είναι να αντιστέκονται στο να πάνε για ύπνο και να έχουν πρόβλημα στο να κοιμηθούν.
Προβλήματα συμπεριφοράς. Τα παιδιά που παρακολουθούν υπερβολικές ώρες τηλεόραση, σε σχέση με αυτά που δεν κάνουν κάτι τέτοιο, είναι πιο πιθανό να παρουσιάσουν προβλήματα συγκέντρωσης και σημάδια κατάθλιψης ή άγχους.
Μειωμένη απόδοση στο σχολείο. Μαθητές του Δημοτικού που έχουν τηλεοράσεις στα δωμάτιά τους τείνουν να γράφουν χειρότερα στα τεστ του σχολείου σε σχέση με αυτούς που δεν έχουν.
Λιγότερο χρόνο για παιχνίδι. Η υπερβολική παρακολούθηση τηλεόρασης μειώνει το χρόνο δραστήριου και δημιουργικού παιχνιδιού.

Πώς να περιορίσετε το χρόνο παρακολούθησης:
Ο χρόνος που βλέπει το παιδί σας τηλεόραση καθημερινά μπορεί να είναι μεγαλύτερος απ’ ότι συνειδητοποιείτε. Ξεκινήστε να τον ελέγχετε. Εν τω μεταξύ, μπορείτε να κάνετε μικρά βήματα για να ελαττώσετε το χρόνο παρακολουθεί το παιδί τηλεόραση, ταινίες και βιντεοπαιχνίδια:
Να έχετε κλειστή την τηλεόραση όταν δεν παρακολουθείτε κάτι συγκεκριμένο. Αν η τηλεόραση παραμένει ανοιχτή στο χώρο, είναι πιθανό να αποσπά την προσοχή του παιδιού.
Να μην έχετε συσκευές τηλεόρασης και ηλεκτρονικού υπολογιστή στα υπνοδωμάτια. Τα παιδιά που έχουν τέτοιες συσκευές στα δωμάτιά τους βλέπουν περισσότερες ώρες τηλεόραση σε σχέση με τα παιδιά που δεν έχουν. Ελέγχετε το χρόνο που παρακολουθούν τηλεόραση αλλά και τις ιστοσελίδες που επισκέπτονται, βάζοντας τον υπολογιστή σε έναν κοινό χώρο του σπιτιού.
Μην τρώτε μπροστά στην τηλεόραση. Επιτρέποντας στο παιδί σας να τρώει μπροστά στην τηλεόραση, αυξάνεται ο χρόνος παρακολούθησης. Αυτή η συνήθεια ενθαρρύνει επίσης το «τσιμπολόγημα», το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του βάρους.
Να θέσετε κανόνες για τις ημέρες που τα παιδιά έχουν σχολείο. Τα περισσότερα παιδιά έχουν περιορισμένο χρόνο μέσα στην εβδομάδα. Μην τα αφήνετε να τον σπαταλούν όλο μπροστά από μια τηλεόραση ή μια οθόνη υπολογιστή.
Προτείνετε άλλες δραστηριότητες. Από το να στηρίζεστε στην τηλεόραση για την διασκέδαση των παιδιών, καλύτερα βοηθήστε τα να βρουν άλλα πράγματα για να κάνουν. Σκεφτείτε κάποιες κλασικές δραστηριότητες, όπως διάβασμα, αθλητισμό ή επιτραπέζια παιχνίδια.
Δώστε το καλό παράδειγμα. Γίνετε εσείς ένα καλό πρότυπο. Μειώστε το χρόνο που εσείς παρακολουθείτε τηλεόραση.
Αναλάβετε ενεργό δράση:
Όταν το παιδί σας βλέπει τηλεόραση, προσπαθήστε όσο γίνεται να συμμετέχετε:
Προγραμματίστε τι θα βλέπει το παιδί σας. Αντί να ψάχνετε στα διάφορα κανάλια για το τι θα δει, επιλέξτε κάποιες καλές ταινίες ή επιλέξτε από το πρόγραμμα της τηλεόρασης τις κατάλληλες εκπομπές. Όταν αυτές τελειώσουν, κλείστε τη συσκευή.
Παρακολουθήστε τηλεόραση μαζί με το παιδί. Όποτε είναι εφικτό, δείτε κάποια προγράμματα μαζί με το παιδί σας και συζητήστε αυτά που παρακολουθείτε.
Επιλέξτε βιντεοπαιχνίδια που ενθαρρύνουν τη φυσική άσκηση. Ακόμα καλύτερα, να συμμετάσχει όλη η οικογένεια σε αυτά.
Ίσως είναι δύσκολο να ξεκινήσετε τον περιορισμό του χρόνου παρακολούθησης, ειδικά αν το παιδί σας έχει ήδη τηλεόραση στο δωμάτιό του ή η οικογένειά σας συνηθίζει να τρώει μπροστά από την τηλεόραση. Αλλά αν δημιουργήσετε νέους κανόνες στο σπίτι και αρχίσετε σταθερά να κάνετε μικρές αλλαγές στις συνήθειες του παιδιού, μπορεί να κάνετε τη διαφορά.
Κάλλια

1 σχόλιο: